Ville jobbar för kundens upplevelse
Sedan i mitten på augusti är Ville Lintamo anställd som produktspecialist. I denna nyhet får vi veta mer om vad han gör och vad det innebär att jobba med att utveckla kundupplevelsen på Umeå Energi.
Hej Ville, berätta vad du gör på dagarna!
– Jag jobbar med att utveckla kundupplevelsen. För att vi ska kunna skapa en enklare vardag för våra kunder behöver vi veta hur kundens vardag ser ut. Nästa steg blir att tillsammans med kund utveckla nya upplevelser och skapa de lösningar som kunden vill ha och behöver. Jag är anställd på Värme men kommer givetvis att se min roll som kunden ser det – att allt är ett Umeå Energi.
Vad lockade dig till Umeå Energi?
– Jag är utbildad industridesigner och har haft en egen tjänstedesignbyrå i ca 5 år. Genom det har jag jobbat som konsult åt bland annat Umeå Energi och jag har alltid upplevt att det är en trevlig arbetsgivare. Det tycker jag fortfarande. Det är en bra fart inom företaget, samtidigt som vi tar oss tid till att skapa förståelse. Jag är en generell problemlösare så det känns kul att komma till en för min del relativt ny bransch
Vad ser du för utmaningar?
– Det känns spännande att komma till en stor organisation med många viljor och idéer. Jag försöker lära mig vad alla gör, vad olika saker är och vad som är på gång. Eftersom att jag jobbar med kundperspektivet känns det extra viktigt att ha koll på hela organisationen.
Du jobbar just nu med fokus på BRF och samfälligheter, berätta mer om det.
– I den projektgruppen är min roll att i mötet med kunden förstå kundens vardag med målet att få en bättre förståelse för helheten och hitta behoven. I projektet träffar jag personer från bostadsrättsföreningar och samfälligheter för att förutsättningslöst prata om deras erfarenheter. Vad deras drivkrafter och huvudvärk är kopplat till styrelsearbetet och våra leveranser. Kunderna är generellt väldigt tillmötesgående och positiva till att vi hör av oss, det känns som att vi har ett bra förtroende vilket utgör en bra grund.
Kan du ge ett exempel på vad en kund kan lyfta då?
– Jag träffade en kund häromdagen som upplevde att de som bor i hans förening frågar honom som ordförande exempelvis "varför är värmen borta?" eller "när kommer elen tillbaka?". Han önskade helt enkelt att alla medlemmar hade felmeddelande vid driftstopp, funktionen vi har på externwebben som precis blivit uppdaterad så att man kan få meddelanden utifrån från en specifik adress.
Vad händer med all info du får in på dessa möten?
– Materialet sammanställs och analyseras för att vi ska kunna se samband. Vi vill komma ifrån att materialet bara ligger på en server så vi jobbar just nu med att få det mer visuellt, kanske via ett projektrum. Sedan vill vi gärna involvera kunden i att utveckla idéer, att vi kan bygga en enkel prototyp som vi i ett tidigt stadie kan visa för kund. Det säkerställer att lösningen motsvarar kundens behov.
Vad ser du fram emot?
– Att tillsammans skapa en bättre upplevelse för kunden. Den spännande resan från att vara en infrastrukturleverantör till att bli en tjänsteleverantör har bara börjat. Det handlar om att skapa en relation med kunden över tid, så att vi hjälper kunden istället för att sälja en produkt