facebook tracking

”Jag tycker verkligen det är kul att gå till jobbet varje dag”

Från att arbeta på träningsanläggning, till IT-konsult, till att nu vara kundservicemedarbetare på Umeå Energi. Sammy Morssy har äntligen hittat sin perfekta arbetsroll där han ständigt får lära sig nya saker och kan vara sig själv – med kollegor likväl som med kunder.

Tidigare har Sammy arbetat på träningsanläggning i flertalet år, med drömmen om att en dag jobba som IT-konsult. Då möjligheten sedan presenterade sig, nappade han. Arbetet levde dock inte riktigt upp till hans förväntningar, och han upplevde en avsaknad av något. Umeå Energi kunde då erbjuda honom det som han gick miste om – nämligen kundkontakten.

– Jag hade en bild av att jag som IT-konsult skulle åka runt och hjälpa folk, men i själva verket innebar det mest att jag satt ensam bakom en datorskärm. Jag kände mig malplacerad och längtade efter att jobba med människor igen. Det var då jag såg att det låg en tjänst ute på Umeå Energi och redan under intervjun kände jag att blandningen av teknik och kundkontakt skulle vara perfekt för mig!

Sammy berättar att de fördomar han hade om kommunala bolag som ”gråa institutionsliknande lokaler där alla bär samma kläder” har raserats totalt. Han har även byggt upp en oerhörd stolthet för Umeå Energis arbete med kundservice – ett yrkesområde han generellt sett anser fått en negativ klang runt om i samhället. Jobbet kräver att man är skärpt och håller hög standard, och när Sammy beskriver sin vardag märks det verkligen att han brinner för att hjälpa kunden.

– Min inställning till kundservice är att alltid lyssna på kunden. Man ska aldrig behöva pracka på någon något de inte behöver, utan istället lyssna på deras behov. Så fort kunden är tveksam backar jag och frågar om hen behöver mer information eller vill tänka över erbjudandet. Det är viktigt att ge kunden utrymme att säga nej. Det skapar en tillit. Genom att lyssna på kunden kan jag dessutom anpassa mig. Om jag exempelvis talar med någon som är oinsatt i ämnet, förklarar jag att jag också har varit det en gång i tiden och tar det därifrån. Utöver att hjälpa kunder med alla möjliga frågor, arbetar jag även med sälj och sitter med i projekt. Arbetet är oerhört komplext och kräver att man kan lite om väldigt mycket, man blir aldrig riktigt fullärd vilket är magiskt kul.

Då Sammy beskriver hur han ser på möjligheten till utveckling inom Umeå Energi, gör han det bäst med orden ”the sky is the limit”.

– Man sätter upp mål med sin chef och sedan gäller det att prestera och leva upp till dem, och hjälp finns alltid att tillgå. I framtiden skulle jag vilja utveckla min roll och se var den leder - kanske mer mot sälj, kanske mer mot bredband där jag är kundansvarig idag. Hur ser bredbandet ens ut om ett par år? Det återstår att se. Men jag tror att jag kommer vara kvar här till pensionen, för jag trivs så bra. Jag tycker verkligen det är kul att gå till jobbet varje dag!

Möjligheten att få vara sig själv och att mångfald genomsyrar verksamheten är det som Sammy anser vara särskilt utmärkande för just Umeå Energi.

– Här finns utrymme att vara personlig, med kollegor likväl som med kunder – vi är inte styrda av talmanus. Man får vara sig själv. Man kan vara lång, kort, tjock, smal, gul eller blå, och behöver inte passa in i en viss mall. Det är något jag verkligen uppskattar med mitt jobb. På många arbetsplatser kan det vara väldigt segregerat mellan enheter och avdelningar, men här är det en väldigt bra gemenskap och jag känner mig välkommen överallt.

Beskriv Umeå Energi med en mening: Kul nå’ hemskt!

Några av mina kollegor

Jobbar du redan på Umeå Energi?

Var med i rekryteringen och hitta din nästa kollega!

email
@umeaenergi.se
Teamtailor

Employer branding från Teamtailor