Birgitta Granström
DriftingenjörBirgitta har, som hon uttrycker sig, sedan barnsben ”ALLTID, ALLTID” velat arbeta med el och utbildade sig därför till elektriker.
Efter avslutad utbildning arbetade hon först som installationselektriker och elektriker inom industrisektorn men efter några år kände hon ändå att hon ville prova på något nytt. Det blev en utbildning till grundskolelärare inom det tekniska området såklart, men efter tre år i yrket så längtade Birgitta efter strömmen igen. Hon hittade en tjänst som mätaravläsare och i augusti år 1998 påbörjade Birgitta sin resa inom Umeå Energi, en resa som hon än i dag med glädje befinner sig i.
”På den tiden besökte vi alla Umeå Energis kunder en gång per år, vi var precis överallt, vi var i alla källare och byggnader i stan. Det var lite som ett detektivarbete, otroligt roligt”
Birgitta beskriver sin första tjänst som mätaravläsare med glädje och stor entusiasm. Tjänsten utvecklades efter några år till att arbeta med mätarmontage vilket innebar ett tekniskt arbete med att montera och kontrollera mätarna, därefter blev det några blockutbildningar via företaget och idag, många år senare, är hennes titel och tjänst driftingenjör på Umeå Energis driftcentral. Hon arbetar med flera härliga kolleger som tillsammans i skiftgång ansvarar för koncernens hjärta, övervakning av hela Umeås elnät.
”Det är ett brett spann av uppgifter och det är roligt att det är så skiftande. Det är mycket problemlösning vilket jag älskar!”
Ingen dag är den andra lik
En vanlig dag för Birgitta startar med en avrapportering av den kollega som haft skiftet innan, det sker alltid oavsett om det är dag, kväll eller nattpass hon ska arbeta. Avrapporteringen är ett viktigt moment för att få aktuell information om elnätet, är det något som har hänt, är det något som behöver åtgärdas, någon som behöver kontaktas. Avrapporteringen ger Birgitta all information som behövs för att kunna ta vid på ett bra sätt och för att göra ett bra jobb. Är det inga akuta problem så förbereder vi planerade avbrott, kopplingar och aviseringar till kunder för kommande arbeten.
Vi svarar också mycket i telefon då vi ansvarar för Umeå kommuns felanmälan på kvällar och helger. Där kan det handla om allt mellan himmel och jord säger Birgitta och skrattar. En gång ringde en äldre dam och ville felanmäla sin rullator, en annan gång var det ett får som hade smitit från sin inhägnad och befann sig på en lokal skolas innergård, men det kan också vara allvarligare händelser som en trafikolycka där en belysningsstolpe har gått sönder. Variationen är det som stimulerar Birgitta, att aldrig veta vad som ska hända på passet.
På frågan om vad som är roligast med jobbet svarar Birgitta snabbt,
”Det är när en störning inträffar, att då få vara problemlösare, att känna adrenalinkicken och samtidigt behålla lugnet, det är otroligt häftigt och utmanande”
Kunden i fokus
Det Birgitta är mest stolt över i sin arbetsinsats är när hon pedagogiskt och metodiskt lyckas vända en arg kund till en nöjd, glad och förstående kund.
För de som funderar på att söka arbete hos Umeå Energi beskriver Birgitta företaget som ett lagom stort företag med väldigt trevliga medarbetare. Företaget erbjuder också många spännande tjänster och att gå vidare och prova på nya tjänster inom koncernen är inget problem utan här stimuleras vi till att utveckla oss i yrkeslivet.