Digitala tjänster ska bidra till att nå Umeås mål
Digitala tjänster bidrar till Umeås mål
Tillsammans med samarbetspartners och kunder tar Umeå Energi fram nya digitala tjänster som ska bidra till ett mer effektivt samhälle, i linje med Umeå kommuns övergripande tillväxt- och hållbarhetsmål.
- Den trådlösa tekniken ger oss spännande möjligheter att utveckla samhället, förklarar Kent Bergquist och Martin Dahlberg, affärsutvecklare på Umeå Energi.
Arbetet linjerar med Umeå kommuns digitaliseringsrapport, som beskriver hur Umeå ska digitaliseras för att uppnå uppsatta tillväxt- och hållbarhetsmål. Umeå Energi, som spelar en nyckelroll i denna digitala omställning, har byggt infrastrukturen för sensorer och datainsamling för att stödja kommunens vision om koldioxidneutralitet 2030.
Digitalisering med hjälp av sensorer skapar underlag för
analys, hållbara beslut och effektivisering
Genom att samla in, analysera och visualisera data från smarta sensorer kan hjälpa våra kunder att fatta bättre och mer hållbara beslut t.ex genom minskad energiförbrukning, förbättrat inomhusklimat och arbetsmiljö.
Två som arbetar med initiativet på Umeå Energi är affärs- och produktutvecklarna Kent Bergquist och Martin Dahlberg.
- Detta är en naturlig passning från kommunen, att Umeå Energi ska driva och utveckla denna digitaliseringsfråga då vi bygger infrastruktur i staden. Umeå Energi har valt att lyfta ut detta initiativ från den ordinarie verksamheten till avdelningen Innovation & Transformativ utveckling. Det är en styrka Umeå Energi har som arbetsgivare - där vi får fokusera fullt ut på uppdraget och därmed skapa bättre förutsättningar för framsteg, säger Kent.
Kent och Martin arbetar med att bygga upp en hållbar affärsmodell från grunden. Det innefattar allt från att utreda vad är ett attraktivt kunderbjudande, prissättning och strategiska vägval på lång och kort sikt till att kartlägga nödvändiga resurser och kompetenser, avtalsstruktur samt koordinering av drift och ansvarsfördelning.
De två arbetar nära tillsammans, där Kent just nu fokuserar mer på kommunikationen och kunddialogen medan Martin tittar på en metadatastruktur och dataflödet. De samarbetar även med fler kompetenser inom energi- och kommunikationsbolaget, bland annat inom IT.
- Det här är det närmaste man kan komma att jobba i en startup inom ett kommunalt bolag! Vi utforskar, analyserar och testar olika lösningar. Det är otroligt spännande att vi är med och driver denna digitala förflyttning för Umeås utveckling, säger Martin.

Samarbeten och partnerskap avgörande för att nå gemensam målbild
För att den smarta staden ska bli en verklighet, krävs ett nära samarbete med så väl partnersam som kunder.
- Kunderna är företag, inklusive kommunala och privata fastighetsbolag, vilka gett positiv respons initialt. Det är såklart en utmaning att införa ny teknik, men företagen inser nyttan av att genomföra denna digitala transformation.
Ett exempel där vi redan är igång är i Robertsfors kommun där vi minskat risken för översvämning och fått kontroll på vattenflödena. Detta genom att koppla upp sensorer som mäter huruvida pumparna är igång och vilken vattennivån det är i brunnarna. En effektivisering som ersatt en tidigare manuell rondering.
Ett annat exempel är förbättrad kontroll över en fastighet i samarbete med Balticgruppen. Där mäter sensorer av temperatur och fuktighet, samt larmar vid höga halter av fukt eller vatten. Detta underlättar underhåll och vård av fastigheten samt hjälper Balticgruppen förebygga och upptäcka vattenskador i så tidigt skede som möjligt.
Nästa steg
Pilotprojekt är nästa steg för att testa och visa upp lösningarna, där kunder får tillgång till omfattande data för att skapa en helhetsbild. Umeå Energi stödjer kunderna i att analysera och visualisera informationen på ett användarvänligt sätt.
Liknande initiativ drivs just nu i många andra städer i Sverige. Umeå Energi har ett samarbete inom stadshubsalliansen tillsammans med 50 andra städer, vilka alla står inför samma utmaningar.
Utöver detta arbetar Umeå Energi även i ett sidoprojekt med AC Net för att kunna implementera samma systemutveckling i fler närliggande kommuner. och genom det skapa förutsättningar för regionenens digitaliseringsutveckling.
-
Jag har bakgrund inom försäljning från olika branscher. Har arbetat på Umeå Energi i olika roller sedan 2004. Kommer närmast från Affär & produkt bredband, i rollen som affärs och produktutvecklare.
Kent Bergquist, affärs- och produktutvecklare
-
Har i grunden en Civilekonomutbildning med inriktning Service Management. Även läst fördjupande kurser inom affärsutveckling. Jag har varit på Umeå Energi sedan 2018, då jag började som konsult och blev sedan anställd. Mitt senaste uppdrag var som affärs- och produktutvecklare inom avdelningen Affärs & produkt bredband.
Martin Dahlberg, affärs- och produktutvecklare

Optimera er verksamhet
Här kan du läsa mer om vilka IoT-lösningar vi erbjuder och möjliga användningsområden. Vi berättar om pågående samarbeten och ger exempel på hur ni kan optimera er verksamhet.

Andra projekt vi driver mot en mer hållbar region
I vårt uppdrag som samhällsutvecklare är vi med och driver flertalet projekt inom bland annat energiomställning och hållbarhet tillsammans med näringsliv, kommun och universitet.



