Vår rekryteringsprocess
Vill du bli vår kollega och tillsammans med oss göra skillnad för Umeå? Är du kanske nyfiken på oss eller redan sökt ett av våra lediga jobb? Här kan du läsa mer om vår rekryteringsprocess. På Umeå Energi arbetar vi med kompetensbaserad rekrytering vilket innebär att vi använder ett enhetligt och strukturerat arbetssätt genom hela rekryteringsprocessen som lägger fokus på kandidaternas kompetenser. Genom att använda oss av denna metod kan vi säkerställa en mer effektiv, rättvis och inkluderande rekryteringsprocess.
Ansökan
Ansökan sker via lediga jobb på karriärsidan. När ansökan är inskickad får du ett automatiskt bekräftelsemejl på att vi har mottagit din ansökan. Skulle du inte få något bekräftelsemejl så kolla i skräpposten.
Urval
När ansökningstiden har passerat går vi igenom inkomna ansökningar och gör ett urval kring vilka kandidater som går vidare till intervju. (I vissa fall gör vi löpande urval). De som går vidare till intervju kontaktas via telefon.
Intervju
Intervjun brukar ta cirka en timme, oftast fysiskt på plats i någon av våra lokaler och ibland digitalt via Teams. Den kompetensbaserade intervjun innebär att samtliga kandidater möter samma upplägg och struktur med ett antal förutbestämda frågor där vi efterfrågar exempel på hur man agerat i olika situationer tidigare i arbetslivet.
Tips: Var dig själv under intervjun och förbered dig gärna innan genom att läsa på vår hemsida och karriärsida innan. Där du hittar mer information om oss, våra förmåner etc.
tester
För vissa av våra roller använder vi oss av tester. I de fall vi utför tester är det personlighets- och logiktest. Du kommer att få information om det ingår tester i just din rekryteringsprocess.
Andra intervju
I vissa fall har vi även en andra intervju, där träffar vi de som bäst matchar aktuell tjänst.