Hårda vindar kräver starka insatser
I samband med påfrestande väderlek och storm under onsdag 16/9 blåste ett antal träd omkull och hamnade på elledningarna.
Totalt var 1 678 kunder utan ström. Ingen kund var strömlös längre än 12 timmar och framförallt orsakades ingen personskada.
Ständig bevakning för kontroll och beredskap
Genom löpande bevakning och kontinuerlig koll på väderprognosen kan vi skapa bästa möjliga förutsättningar att säkra leverans till våra kunder.
- Alla som jobbar med drift av vårt elnät är dessutom väldigt intresserade av aktuella och kommande väderprognoser, det kan vara lite av en yrkesskada, en oerhört värdefull sådan, berättar Ann-Charlott Lundén, chef på driftcentralen.
Hållbar resursfördelning
Vid varning om kommande storm tittar vi på vad det är för typ av vind, vilken riktning vinden har, om nederbörd: vilket slag, samt hur länge stormen sannolikt kommer att pågå. Om vi bedömer att vår ordinarie beredskap inte kommer att kunna klara förväntat läge utökar vi antalet resurser. Vid det aktuella tillfället bedömde vi att stormen bör avta inom ett dygn, vilket innebar att vi dubblerade ordinarie styrka både ute i fält och inne på driftcentralen.
- Det är viktigt att de beslut som fattas baseras på långsiktighet. En prognos är aldrig 100% tillförlitlig och plötsligt kan situationen förändras. Då behöver vi nyttja de resurser vi har på rätt sätt för att hålla över tid, säger Ann-Charlott.
Medvetna beslut för personsäkerhet
Beredskapsteamet arbetade under onsdag kväll med driftomläggningar ute i fält för att inringa felet. Med anledning av fortsatt hård blåst och nederbörd togs beslutet att vänta med fortsatt arbete till gryningen. Bedömer vi att det är för mörkt och farligt att fortsätta kallas vår personal tillbaka. Detta för att alltid i första hand säkerställa personsäkerhet. Ingen medarbetare ska arbeta under farliga förutsättningar.
- Vår målsättning vid större störningar är alltid korta avbrott för kunden. Men vi sätter alltid säkerheten för vår personal i första hand. Med branschens elsäkerhetsanvisning ESA som stöd fattar vi den typen av beslut, vilket kan innebära att vi lämnar kunder strömlösa. Alla som arbetar med vårt elnät är utbildade inom ESA och går repetition vart tredje år, berättar Ann-Charlott.
- Inne på driftcentralen är det alltid vindstilla och uppehållsväder, så det är alltid vår personal ute i fält som tar beslut om det är möjligt att felsöka och felavhjälpa utan att riskera liv och lem. Ingen ifrågasätter ett beslut att skjuta på felavhjälpningen tills vädret lugnat ner sig, säger Birgitta Granström, driftingenjör, som var på plats under stormen.
Störningsbesiktning med helikopter
En störning på oisolerade ledningar märks genom avbrott i elleveransen. Störning på isolerad luftledning är inte lika märkbart, träd kan falla på ledning utan att vi noterar detta. Efter en störning ska det isolerade nätet alltid besiktas. När stormen lagt sig utfördes patrullering med helikopterflygning.
Vår personal är utbildade för störningsbesiktning med helikopter och räknas tillsammans med piloten som besättning. Med hjälp av en kartapplikation i surfplatta skannas ledningarna från luften, Jonair står för helikopter och pilot.
- Vi började att besikta med helikopterflygning för 2–3 år sedan. Det har inneburit en enorm effektivisering jämfört med tidigare. Förr fick 3–4 montörslag beta av ledningen med bil eller till fots. Då fick en försöka komma in mitt på ledningen och med kikare spana efter eventuella träd som fallit, vilket naturligtvis tog bra lång tid. Fredagens patrullering av hela vårt isolerade nät tog totalt 6–7 timmar, berättar Andreas Jacobsson.