Umeå 5G: drönartest på Dåva
På bild: Viktor Lindgren låter drönaren hovra över biobränslet. Till höger ser vi en bild som drönaren tagit av bränsleplanerna.
Inom projektet Umeå 5G utförs ett testcase för att se hur drönare kan vara behjälpliga i att inventera Umeå Energis bränsleplaner.
Intill våra kontor och pannor på Dåva finns lagras stora mängder biobränsle och avfall. Just nu testas drönare inom ramarna för projektet Umeå 5G för att undersöka om inventeringen av dessa bränsleplaner kan effektiviseras med ny teknik.
Umeå Energi är en av flera aktörer inom projektet Umeå 5G – en satsning som ska etablera Umeå som Sveriges första 5G-stad.
– Vi är med och skapar ny infrastruktur som kan göra staden än mer attraktiv, säger Mats Berggren, chef för Tillväxt & tjänster och medlem i styrgruppen för Umeå 5G.
Lyckad testflygning
I början av september har vår bränslekontrollant Viktor Lindgren, i samarbete med Mats Bergman från Telia testkört drönare för att mäta volymer, ytvärme i stackar och fota. Drönaren är utrustad med både vanlig och IR-kamera som gör det möjligt att se värmeskillnader.
I högarna bildas kemiska processer som gör att temperaturen ökar, vid 90–95 grader tar det lätt eld. I en bränslekontrollants vardag är fysiska ronder - för att se både mängd och temperatur - ett frekvent inslag. Viktor är nöjd med testkörningen där han tillsammans med Mats satt upp drönarrutter med positiva resultat.
– Det här är hur bra som helst. Vi kan spara extremt mycket tid med hjälp av drönare. Det skulle också snabbt kunna ge oss ett helhetsperspektiv och bättre underlag för beslut – att kunna sitta på ett möte och snabbt svara på frågan "hur ser det ut på bränsleplanerna just nu?". Dessutom kan vi använda IR-kameran även när det är mörkt, säger Viktor.
Nästa steg
De tester som gjorts har haft som syfte att undersöka principen runt att använda drönare för att inventera bränsleplaner, något som i sig inte kräver 5G. För exempelvis vidare fjärrstyrning och automatisering kan utvecklad kan 5G-teknik (med sändare och mottagare som kan hantera en stor mängd data med låg fördröjning) bli en möjliggörare.
Testerna kommer nu att utvärderas. Håll utkik för vad som kan bli nästa steg!
På bild: ett nyfiket gäng som besökte testplatsen: Marie-Louise Marklund (chef Bränsle), Mats Berggren (chef Tillväxt & tjänster), Henrik Bristav (hållbarhetsstrateg), Anders Friberg (bränsleingenjör), Mats Bergman (Telia), Anders Kjellander (VD för Umeå Science Park som är projektägare för Umeå 5G), Viktor Lindgren (bränslekontrollant).